Wat als je reisorganisator failliet gaat?

Voor zo’n 10.000 Nederlanders die met Thomas Cook op vakantie zijn gegaan, is de vakantie in een debacle uitgelopen. Sommige reizigers komen hun hotel niet eens meer binnen, terwijl ze de vakantie vooraf al betaald hebben. Zit jij in die situatie of staat er een vakantie met Thomas Cook gepland? Wij zetten voor je op een rij waar je rekening mee moet houden als de reisaanbieder omvalt.

Thomas Cook Nederland (TCN) met dochter organisatie Neckermann is niet failliet volgens de laatste berichten. Wel zijn alle reizen geannuleerd. Stedentrips geboekt bij Neckermann die worden verzorgd door Expedia, gaan wel gewoon door.

Stichting Garantiefonds Reisgelden
Nederlandse reisaanbieders zijn verplicht om zich te verzekeren tegen financiële tegenvallers en faillissement. Zo is TCN aangesloten bij Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Dit fonds staat garant voor het vooruitbetaalde reisgeld. Zij zorgen ervoor dat je óf de reis kunt afmaken óf je jouw geld terugkrijgt. Dit is alvast een geruststelling voor de huidige gedupeerden.

Faillissement tijdens jouw vakantie
Wanneer je op vakantie bent en de reisorganisatie gaat failliet, dan kan het zijn dat je zelf nogmaals het hotel moet boeken en betalen. Deze extra kosten kun je vervolgens bij SGR declareren. Let er wel op dat je de kosten zo veel mogelijk beperkt, de rekening van een 5-sterren hotel zal niet zo maar overgeboekt worden. Jouw eigen reisorganisatie zal je op de hoogte brengen van het faillissement en de gevolgen. Ook wordt je door hen op de hoogte gebracht over wat er staat te gebeuren.

Check in het geval van een faillissement de website van de reisorganisatie. Het komt helaas vaak voor dat er niet direct informatie beschikbaar is. In dat geval is het belangrijk om rustig te blijven en zelf geen overhaaste beslissingen te nemen. Bij vragen over de terugvlucht kun je het beste contact opnemen met de vliegmaatschappij waarmee je vliegt. Zij kunnen je meer duidelijkheid geven over of de vlucht kan doorgaan of niet.

Waar moet je op letten bij het indienen van een claim?
Als gedupeerde van een faillissement moet je binnen twee maanden na het faillissement een claim indienen bij SGR. Deze claim kan je online indienen via sgr.nl. Goed om te weten is dat alleen pakketreizen of reisarrangementen worden vergoed. Bestaat jouw reis alleen uit overnachtingen en uitjes, maar niet een vlucht naar de vakantiebestemming? Dan kan je alleen een claim indienen voor die zaken. De vlucht gaat in die situatie namelijk buiten de organisatie om.

Heb je kortingsbonnen of vouchers van een reisorganisatie die failliet is gegaan dan kun je deze niet meer gebruiken. Je kunt hiervoor doorgaans helaas ook geen claim indienen bij SGR.

Vakantie is doorgaans een ontspannen bedoeling. Helaas pakt die ontspanning doorgaans minder uit als de reisorganisatie waarmee je reist failliet gaat. Belangrijk is om te onthouden dat veel instanties hun best doen om je vakantie tot een goed einde te brengen. Dat is alleen een schrale troost als je zuurverdiende reis in het water is gevallen.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Pluijm Advies maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie