Huishoudens gaven in mei bijna 13 procent minder uit

Afgelopen mei hebben we met zijn allen 12,8 procent minder besteed dan in mei vorig jaar, meldt het CBS. Deze krimp is kleiner dan in april. Wel gaat het alsnog om de op één na grootste ooit gemeten. Vooral aan diensten is minder uitgegeven. Onder andere voor eten en drinken werd wel de portemonnee getrokken. 

De uitgaven aan diensten lagen in mei 22,4 procent lager dan een jaar eerder. Hieronder vallen onder meer een bezoek aan een restaurant, theater, pretpark of sportschool. Ook deelname aan het openbaar vervoer wordt gezien als een dienst, waar minder gebruik van werd gemaakt. Aan diensten als internetabonnementen, verzekeringen en koeriersdiensten gaven consumenten juist meer uit.


Winkels zien klant terugkeren
Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in mei 8,2 procent meer heeft omgezet dan in mei 2019. Dat is de grootste groei in 14 jaar tijd. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Huishoudens kochten vooral minder kleding, schoenen en personenauto’s, maar schaften meer elektrische apparatuur en woninginrichtingsartikelen aan.

Rustig bij tankstations
Bij tankstations was het lange tijd rustig. De afname van benzine, gas en motorbrandstoffen nam in uitgaven met 7,0 procent af ten opzichte van een jaar eerder. Het op afstand werken heeft direct effect op de vraag naar brandstof. 

Vertrouwen gestegen
Het CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie in de consumptieradar. De stand van deze radar hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. Gaat het vertrouwen omhoog, dan zal er ook (op termijn) meer uitgegeven worden. Al benadrukt het CBS dat dit geen automatisme is. 

De omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens zijn in juli minder ongunstig dan in mei. Dat komt vooral doordat ondernemers in de industrie minder negatief waren over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun bedrijf. Ook waren consumenten minder negatief over hun financiële situatie in de komende 12 maanden en was de daling (jaar op jaar) van de aandelenkoersen kleiner. 

In de cijfers over mei zijn nog veel lockdown maatregelen van de overheid zichtbaar. Afwachten is wat de huidige ‘anderhalve meter economie’ voor gevolgen heeft. Die invloed wordt pas in komende rapporten van het CBS zichtbaar. 

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Pluijm Advies maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie